És ismét a kötelezőkről…

És ismét a kötelezőkről…

Mi a baj az irodalomoktatással, és hogyan lehet megszerettetni a gyerekekkel a kötelezőket? Jókai Mórban és A kőszívű ember fiaiban nemcsak az a jó, hogy […]

GONDOLKODÁS FEJLESZTÉS

GONDOLKODÁS FEJLESZTÉS

A taníthatóság feltétele a szabálykövetés, s az önálló szabályfelismerés, szabályalkotás képességének fejlesztése. Megléte az iskolaérettség egyik alapkritériuma. Analóg gondolkodás nélkül nincs gyakoroltatás, nincs bevésődés. Az […]

Kooperatív tanulási módszerek

Kooperatív tanulási módszerek

A csoportmunkának (is) az a lényege, hogy együttműködésre késztet. S tudjuk, hogy ez a globális nevelés egyik sarkpontja. Nézzük meg, hogy mifajta tevékenység-szervezési formái alakultak […]

Legyen örömöd a matematikában

Legyen örömöd a matematikában

A www.Matika.in szórakoztató matematikáját a a Matika.in z.s. non-profit szervezet készíti és működteti (Csehországban bejegyzett társaság). Az egyes évfolyamok számára folyamatosan bővítik a feladattípusokat, próbálják […]

Luca búza vetése

Luca búza vetése

Hallottál már a lucabúzáról? December 13-án ünnepeljük Luca napját, az ekkor elvetett, csíráztatni való búzát hívják lucabúzának vagy karácsonyi búzának. Ez nem kifejezetten magyar szokás, hisz […]

Izgalmas tanórák – módszertan

Izgalmas tanórák – módszertan

Bármilyen technológiai újdonságot is találjunk ki, a tanulás alapja a tanulni vágyó diák és a tanára között létrejövő személyes kapcsolat. Ezzel a kiadvánnyal az a […]

Levél a Mikulásnak

Levél a Mikulásnak

Eljött az ideje, hogy kifaggassuk kedvenc gyermekeinket, hogy mit kérnek a Mikulástól, és gyorsan megírjuk a levelet, hiszen – bármilyen gyors mágikus manócskák is szedik […]

Harry Potterrel megszeretik a kicsik az olvasást

Harry Potterrel megszeretik a kicsik az olvasást

Csabai Brigitta J. K. Rowling varázslatos világának segítségével szoktatja rá diákjait a könyvek szeretetére. Elárulta, miért tartja ezt jó ötletnek. “Andor másodikos volt, amikor elkezdte […]

Bezzeg a mi időnkben…

Bezzeg a mi időnkben…

Na és moooooooooooost……………………… volt elég! Tele az internet ezzel az olcsó BEZZEGAMIIDŐNKBEN dumával. Bezzeg a mi időnkben nem volt számítógép, mobiltelefon, blablabla. És mitől telt […]

Egészséges gyümölcs- és zöldséglevek válogatós gyerekeknek

Egészséges gyümölcs- és zöldséglevek válogatós gyerekeknek

Sok szülő számára egy soha véget nem érő harc, hogy a gyermekeik elegendő friss zöldséget és gyümölcsöt fogyasszanak minden áldott nap. Becslések szerint a magyar gyerekeknek mindössze […]

És ismét a kötelezőkről…

Mi a baj a kötelező olvasmányokkal?Mi a baj az irodalomoktatással, és hogyan lehet megszerettetni a gyerekekkel a kötelezőket?

Jókai Mórban és A kőszívű ember fiaiban nemcsak az a jó, hogy roppant egyszerű karakterei és kalandos történetei vannak, amelyek minden gyerek számára mérhetetlenül izgalmasak, hanem az is, hogy nyelvezete miatt igazán könnyedén olvasható, így egy csapásra meggyőz bárkit arról, hogy olvasni jó. Legalábbis így tartották bő száz évvel ezelőtt. És ha csak a kötelező olvasmányokat és a nemzeti alaptantervet nézzük, akkor úgy tűnik, hivatalosan még mindig így tartják. Hiába gondolnak erről egészen mást gyerekek és szülők tízezrei.

Persze nem Jókai Mórral van a baj, de még csak nem is az iskolákban kötelező olvasmányok listájával: az Index által megkérdezett magyartanárok inkább úgy fogalmaznak, a kérdés az, mi a probléma a magyartanítással Magyarországon.

„Nemrég egy nagypapakorú ember azt mondta, nincs semmi baj a tananyaggal, hiszen neki is ezeket a műveket kellett elolvasnia, és nem volt vele semmi probléma. Megkérdeztem, olvasott-e Jósika Miklóst: esze ágában sem volt. Azt mondtam: nem értem, hogy lehet ilyen barbár, hogy nem találkozott azokkal a regényekkel, amelyek kötelezőek voltak az ő nagyapja számára”

Tovább a teljes cikkhez…